Mästerverk

Heh,  bara för jag och min mor försöker få rätt på vårat sovschema och arbetar av oss all våran överskottenergi ska ni få se vad för fina skapelser vi har gjort;

Det är sojamjölk för er som inte visste, sjukt jobbigt att tillaga men definitivt värt priset. En påse med böner kostar 20kr och det kan man få runt 5l dricka för medan en färdig förpackning med dricka på 1l kostar drygt 22kr här i Gävle.

Hur som helst steg 1: lägg sojabönorna i blöt över natten.

2: mixa vatten och bönor i en mixer, ungefär hälften var.

3: lägg vätskan i en duk och pressa fram vätska utan att få med "bönmassan"

4: Koka och tillsätt socker efter smak, så klart!

Det är väldigt enkelt men det tar tid och det är apjobbigt att pressa fram vätskan för händerna blir helt slut. Fast det är nyttigt och jag slipper dricka en massa annat onödigt. Det andra roliga vi gjorde var "degbollar" även känt som "Dango" på japanska, sen vet jag inte vad det heter på alla andra språk men kallar det för degbollar.

 

Detta är inte dom jag gjorde dock, mina bilder försvann när jag skulle lägga över dom till min matmapp. Har säkert råka lägga dom i en annan map men jag orkar inte leta reda på dom, iaf så tänkte jag inte förklara hur man gör dessa för det är en hemlis!



 

(shortsen jag köpte idag, håller ändå på att lägga upp bilder så passade på nu med)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: