Svenska B nationella på fredag, taggade?



Vi ska ha ett fem timmars långt prov på fredag, det är skriftligt prov i svenska B (nationella). Så nästan hela Sveriges gymnasier tvåor ska ju ha det men vad ska man ta med att äta är ju ganska bra att veta. Hur ska man ladda upp inför provet för att öka sin prestations förmåga?

Det är ju väldigt viktigt med en bra frukost det kan vi alla konstatera, är det någon dag du ska äta frukost så är det på fredag. Du ska orka hålla fokusen i fem timmar och utan frukost lär du inte hålla ut länge, så en stadig frukost med kolhydrater så hjärnan orkar jobba. Undvik saker som innehåller för mycket socker som oboy, nutella och diverse pålägg som påminner om godis. Det ökar blodsockret under en period men sen går det bara nedför och du kommer vilja förse dig själv med godis under hela provet vilket säger sig själv inte alls är en bra grej.

Frukt är ju ett av dom självklara valen om det är något man borde ta med sig, dock är det många som tänker torkad frukt eller en smootie. Torkad frukt innehåller otroligt mycket socker och är inte alls så nyttigt som de flesta tror, naturgodiset som säljs är ju oftast doppad i choklad eller något så det är inte direkt det säkraste kortet. En smootie låter ju bättre om den är hemmagjord dvs, köpta smootie's i affärer är bombade med kemikalier och socker om inte så sötningsmedel så undvik.

Energidryck, vissa kanske tycker det är bra. Jag har inte så stor åsikt om det faktiskt, jag har svårt för kolsyrade drycker och energidrycker känns väldigt osäkert. Har ingen aning om vad som finns i en sån men förmodligen inte en massa trevliga saker, då köper jag hellre någon form av juice eller youghurt som inte är bombad med socker.

Det finns något jag skulle ta med mig men spara till slutet och det är faktiskt godis, för att orka med just den dära sista biten på provet så skulle jag ta med mig en chokladbit så jag vet att jag tar mig igenom det. Då ska jag spara den till slutet, då jag vet att jag verkligen behöver en energikick för att orka.

Så den ultimata matsäcken är väl några frukter, en osockrad dricka och en godisbit sen så får man festis och macka på min skola så tror inte jag kommer dö av hunger. Kan ju tänka på att inte ta något som prasslar så mycket så man stör alla andra för det gäller faktiskt att visa respekt för varandra under nationella, den som är lite känslig och vet med det borde ta med sig sin musik för tjugo personer kommer inte sitta blickstilla i fem timmar och så är det tyvärr.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: